Aneb, jak se vyrovnat s intimními vztahy mezi zaměstnanci?
Jak by měla organizace nakládat s láskou na pracovišti? Je „sex v práci“ (pracovní romance, otevřené flirtování nebo aférka na teambuildingu) záležitost pro HR zásahy? Mohou, nebo spíše měly by, se věci srdce (hormonů) nějak regulovat? A měly by se tyto záležitosti řešit otevřeně nebo z nich raději udělat tabu?
V posledních 30 letech bylo na toto téma vypracováno velké množství studií. Jedno je jisté, pracovní romance mohou a také mají dopad na celkovou dynamiku v organizaci, což dále ovlivňuje produktivitu, nasazení i výkonnost. Tyto vztahy mohou otevřít nové komunikační kanály, ale jiné naopak uzavřít. Užší spolupráce zainteresovaných partnerů také může vyvolat pocit nespravedlnosti u kolegů, zvláště v případě odměn nebo povýšení.
Získat přesná čísla ze všech typů organizací je velmi obtížné. Podle studií z velkých společností v Evropě a USA zaznamenali románek na pracovišti (ve svém blízkém okolí) čtyři z pěti zaměstnanců. Pouze 10% přiznalo, že byli přímo účastníky nějakého vztahu, ale celá třetina dotázaných souhlasila s tím, že intimní vztahy začínají výhradně na pracovišti.
A na pracovišti některé opravdu začínají. Jedním ze základních předpokladů sblížení je zcela neromanticky pouhá blízkost. Pokud trávíte osm hodin denně v blízkosti jiných osob, nelze se divit, že si s nimi můžete vytvořit bližší vztah. Proč by taky neměla být kancelář dobrým místem k nalezení partnera? Na podobné pozice jsou vybíráni lidé se stejným stupněm vzdělání, podobnými hodnotami či zájmy. HR tedy pro seznámení dělá stejnou službu, jako každá správná seznamovací agentura. Firemní akce a teambuilding mají ostatně vytvoření nadstandardních vztahů mezi zaměstnanci přímo jako jeden z cílů.
Vztahy na pracovišti se dají rozdělit nebo kategorizovat mnoha způsoby, nicméně dvě roviny jsou nejdůležitější. První je pozice obou lidí ve firemní hierarchii – jsou na stejné (kolegiální) nebo odlišné (hierarchické) úrovni? Druhá je otevřenost vztahu – je otevřený (veřejný) nebo uzavřený (skrývaný)? Tím vznikají čtyři druhy vztahů. Dva účetní začnou žít ve společné domácnosti, časem kolegům oznámí zasnoubení – otevřený/kolegiální. Ředitelka marketingu nijak neskrývá aférku s novým zaměstnancem logistiky – otevřený/hierarchický. Dva rozvedené členy nejvyššího managementu spojuje milostné pouto, ale snaží se vztah tutlat – uzavřený/kolegiální. Pan ředitel spí s vdanou sekretářkou – uzavřený/hierarchický.
Je dobré také rozdělit románek a aférku. Ve druhém případě je minimálně jedna ze stran nějak vázána na další osoby (manžel/ka - partner/ka), což vztahu přidává určitý morální rozměr. Nevyřčeným problémem bývá často také otázka, zda to dvojce „dělá“ v práci. Tím samozřejmě není myšleno jen dřívější vytracení z večírku během teambuildingu.
Zaměstnavatelé, kteří mají sami na pracovišti nějaký vztah, jsou samozřejmě k podobným vztahům mnohem tolerantnější. Podle studií je také zřejmé, že muži jsou nakloněni vztahu na pracovišti výrazně více než ženy, které mohou vztahem častěji více ztratit.
Studie dokládají také zajímavou věc ohledně pracovního výkonu. V případě kolegiálních vztahů pracovní výkon stoupá, ale v případě hierarchických klesá. Zároveň se zvyšuje pracovní motivace a ochota trávit v práci více času. Pozitivní emoce se pak mohou šířit dále na pracovišti.
V obecném povědomí je vztah na pracovišti většinou vnímán spíše negativně ve vztahu k pracovnímu výkonu. Energie se plýtvá na „cukrování“ místo na důležité cíle nebo zákazníky. Většinou lze však označit tři faktory, které mají zásadní vliv na to, zda vztah posiluje nebo oslabuje celkové firemní výstupy.
Zaprvé zdraví samotného vztahu. Čím je vztah zdravější, tím pozitivnější má vliv na nadšení, energii a výkon člověka.
Zadruhé je to firemní kultura, respektive její vnímání a pravidla pro vztahy na pracovišti. Je nutné podotknout, že se tím nemyslí firemní nebo HR pravidla a doporučení. Čím více je pak vztah na pracovišti proti těmto pravidlům, tím větší problém nastává.
Třetím problémem může být vnímání protekce či nespravedlnosti ze strany ostatních zaměstnanců. Jakmile začnou ostatní vnímat jakékoliv protěžování, může mít sice vztah pozitivní vliv na pracovní nasazení samotné dvojce, ale u ostatních zaměstnanců se projeví opačné tendence, frustrace s negativním dopadem na nadšení, energii a pracovní výkon.
Vztahy na pracovišti jsou nevyhnutelné a je třeba s nimi počítat. Firemní pravidla, nařízení nebo zákazy vedou pouze k uzavření vztahu, tajnostem, pomluvám a falešným obviněním. Konec konců vždy musí platit pravidlo, že pokud vztah nepůsobí nevhodně, je to vždy pouze osobní věc.
Kde se nám líbilo
Nově vybudovaný 4* hotel nedaleko Lipenské přehrady. Zaujme nejen sám o sobě, ale také svou lokalitou.