Filozofie teambuildingu

zjednodušeně můžeme říct, že:

   - V podmínkách klasického firemního zaměstnání lidé pracují častěji v týmech, než samostatně.

   - Kvalitní, sehraný a vysoce výkonný tým se nerodí lehce a málokdy se dá mluvit o náhodě.

Z předchozích řádků se dá odvodit, že by se budování týmů mělo věnovat určité úsilí – je potřeba týmu pomoci, aby rozvíjel kreativitu, efektivitu, komunikaci i zajistit, aby v tomto úsilí nikdy nepřestal. Této úvaze se zřejmě nedá mnoho vytknout. Žijeme ve světě, ve kterém bohužel není pravidlem, aby lidé automaticky vytvářeli spolupracující týmy, které by v klidu a harmonii dosahovaly úžasných výsledků. Některé určitě ano. Většina však bohužel ne.

Největším nebezpečím pro tým není, že nebude úspěšný, ale že bude a zastaví svůj rozvoj.

Mark Sanborn

Teoreticky by tedy teambuilding, pokud ho definujeme jako budování efektivně pracující skupiny lidí, měl být dobrou myšlenkou. Každý, kdo byl někdy součástí týmu, ví, že každý tým je jiný a že vždy nějakou dobu trvá, než se jednotlivé lidské osobnosti naučí spolupracovat.


Pět problémů se soutěžením:

Pokud se jedná o skutečně profesionální teambuilding, nebývá v samotném programu, v aktivitách, hrách, společných činnostech či důležitých rozborech. Ty mohou být zdrojem nových zkušeností i zábavy, mohou i v mnohém pomoci. Slabým místem může být paradoxně až chvíle, kdy program skončí a účastníci se vrátí zpátky do svých kanceláří.

Většina aktivit, se kterými se na teambuildingu setkáte, jsou jen krátkodobé a jednorázové. Opravdová síla takové akce pak leží ve zpětné vazbě, v reflexi toho, co se odehrálo, v rozboru získaných zkušeností a jejich propojení se situacemi z pracovního života.

Ideálně by měl každý odcházet s dobrým pocitem, spokojený sám se sebou i se všemi ostatními v týmu. Bohužel po návratu do kanceláře se toto nadšení většinou pomalu vytrácí, naopak se vrací každodenní rutina, až se nakonec přiblíží termín dalšího teambuildingu a věci stále fungují podobně.


Dá se s tím něco dělat?

Tým by se měl rozvíjet, vzdělávat, zdokonalovat. Jak ale zajistit, aby se firmě vrátily vložené prostředky? Jak zařídit, aby zkušenost v účastnících přetrvala déle než týden dva po akci?

Tento problém v mnohém připomíná teorii velkého třesku.

Aby se fyzikové vyrovnali se všemi problémy vzniku vesmíru, vytvořili teorii velkého třesku. Zjednodušeně to znamená, že celý vesmír vznikl obrovskou explozí a co je ještě důležitější, od té doby neustále roste.

Dobrý teambuilding by měl být jako velký třesk. Neměl by být jen osamocenou akcí, ale měl by spíše pro některé změny představovat začátek. Posilování týmů je jen částí celkového plánu, který má svůj cíl, postupné kroky, měření výsledků a úpravu kroků, poté další měření a další přizpůsobení…

Při jednorázové akci nikdy nelze využít veškerého potenciálu, který tento typ akcí nabízí. Pokud je však podpora týmů součástí širšího firemního plánu, může výrazně podílet na dosažení stanovených cílů.


Malý příklad nakonec

Firma cítí, že její tým má rezervy v poskytování vzájemné zpětné vazby a že by to mohlo začít ohrožovat kreativní potenciál týmu.

Prvním krokem je stanovit, jak by měla vypadat komunikace a zpětná vazba v týmu, jakých výsledků by měl tým v této oblasti dosahovat.

Nyní je potřeba vybrat správné aktivity, které budou dostatečně simulovat reálné podmínky obzvláště v oblastech jako je důvěra, ohleduplnost, schopnost přijímat kritiku jako pozitivní zpětnou vazbu apod. Nejedná se samozřejmě o aktivity, které by měly přesně simulovat podmínky pracovního procesu, ale o takové, ve kterých lidé mohou používat zažité způsoby řešení či chování a v bezpečném prostředí pak zkoušet i nové přístupy.

Je vhodné naplánovat všechny náležitosti, které mohou samotný teambuilding posunout blíže k lidem, od provázání aktivit zajímavou motivační legendou, až po odlehčení ve formě večerního programu.

Dále je třeba stanovit, jakým způsobem se dá měřit zlepšení v poskytování a přijímání zpětné vazby v týmu. To nám pomůže stanovit, zda dochází k pozitivnímu posunu ve zvolené oblasti, zda jsou přijatá opatření přínosem nebo je potřeba je nějakým způsobem upravit.

Toto vše je potřeba zařídit předtím, než akce začne. Firma by měla být připravená změnit některá zažitá pravidla a postupy, včetně těch neformálních, měla by vědět, jakým způsobem bude odměňovat a podněcovat zpětnou vazbu i jak bude postupovat v případě, že někteří členové týmu budou změny odmítat. Na tomto místě je zřejmě dobré připomenout, že dobrá agentura Vám jednak s těmito body pomůže, ale zároveň by měla být i partnerem při plánování či realizaci akcí, jejichž cílem je zajistit kontinuitu rozvoje a udržení změn, které započaly na teambuildingu.  V Andra training se nám stává, že v průběhu příprav pomůžeme odhalit jiné a mnohdy i důležitější problémy, které je v týmu potřeba řešit jako první (o samotné akci nemluvě).

Dobrý teambuilding je jedním z prvků firemní strategie a může být pro firmu či tým příležitostí posunout se v pomyslném žebříčku o mnoho pozic výše. Předpokladem však je, že musí být vnímán jako velký třesk, který jen nastartuje potřebné změny. Změny, které mají v celkovém plánu připravené podmínky k tomu, aby přežily déle, než jen několik týdnů po firemním teambuildingu.

Dobře vybudovaný tým, může dosáhnout takového úspěchu, o kterém jste nikdy ani nesnili.

John C. Maxwell

Sdílet na FacebookSdílet na Google PlusSdílet na TwitterSdílet na LinkedIn

Naše reference

Česká spořitelna a.s.

Andra training

Jeremenkova 54/3,

Olomouc 779 00

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

+420 777 698 184

http://www.andra.cz

Scroll to top