Lidé mají předsudky vůči kreativním myšlenkám, tvrdí čerstvá studie. Až se příště v práci Vaše skvělá myšlenka setká jen s tichem nebo vyvrácenýma očima, můžete Vaše spolupracovníky jen politovat. Nový výzkum ukázal, že takoví lidé nejenže nevědí, jak kreativní nápad vypadá, ale že se kreativitě přímo vyhýbají.
„Lidé tvrdí, že chtějí kreativitu, ale ve skutečnosti ji často odmítají. Jak je to možné?“ ptá se Jack Goncalo, jeden z autorů výzkumu, zveřejněném nedávno v prestižním časopise Psychological Science. Studie referuje o dvou experimentech z roku 2010, kterých se na Pensylvánské univerzitě zúčastnilo přes 200 lidí.
Z výzkumu vyplývá, že:
- Kreativní myšlenky jsou ze své podstaty nové a novinky mohou vyvolávat pocity nejistoty, které je pro mnoho lidí nepříjemné.
- Lidé kreativní myšlenky odmítají a dávají přednost praktickým myšlenkám a ověřeným postupům.
- Ani jasné důkazy o přínosu a prospěšnosti kreativního nápadu lidi dostatečně nemotivují k tomu, aby ho přijali.
- Předsudky vůči kreativitě působí na nevědomé úrovni a narušují schopnost rozpoznávat kreativní myšlenky.
Lidé účastnící se výzkumu například odmítali běžeckou botu vybavenou nanotechnologií, která by regulovala tloušťku látky tak, aby bota lépe chladila nohu a omezovala tvorbu puchýřů.
Na zjišťování předsudků vůči kreativitě museli vědci použít nepřímé techniky, které měří i neuvědomované nebo neochotně přiznávané postoje. Výsledky měření postojů vůči kreativitě jednoznačně prokázaly, že ačkoliv lidé prohlašují, že jsou nakloněni kreativním myšlenkám, mají ve skutečnosti kreativní nápady spojené s negativními slovy jako „zvracet“, „otrava“ a „agónie“.
Odmítání výrobků
Podle Goncala odmítali účastníci experimentu nové a vysoce kvalitní výrobky právě kvůli předsudkům vůči kreativitě.
„Naše zjištění ukazují hlubokou ironii“, píší autoři studie. „Je to nejistota, která v dnešní době pohání společnost vyhledávat a oceňovat kreativní nápady a přitom je to zase nejistota, která nám brání kreativitu rozpoznat. Odhalení existence a povahy předsudků vůči kreativitě nám může pomoci vysvětlit, proč lidé odmítají kreativní myšlenky, přestože stojí tváří v tvář jasným důkazům o jejich pokrokovosti a užitečnosti.“
Firmy by měly přestat zaměřovat na generování co největšího množství kreativních nápadů a více energie věnovat spíše snaze pomoct kreativní myšlenky rozpoznávat a přijímat. „Rozhodně by to vedlo také ke snížení frustrace lidí, kteří s kreativními nápady přicházejí“, podotkl jeden z autorů studie.