Proč skupinový brainstorming často snižuje produktivitu i kreativitu?

Brainstorming je široce používaná technika, při které se skupina snaží generovat nová řešení či úhly pohledu na zadané téma nebo přímo problém. Brainstorming velmi často používají vedoucí pracovníci nebo manažeři s předpokladem, že díky němu zvednou úroveň kreativity nebo produktivity během pracovního setkání. Podle posledních výzkumů to však nemusí platit.

Nedávná studie uveřejněná americkou univerzitou A&M ukázala, že brainstorming nemusí být tou nejlepší cestou, jak získat originální nápady. Výzkumníci dospěli k závěru, že skupinový brainstorming se často fixuje pouze na jednu myšlenku či možnost a blokuje tak případné další originální nápady. Během výzkumu se ukázalo, že fixace na nápady jiných lidí je nevědomá a vede k tomu, že mozek automaticky napodobuje jejich myšlenkové vzorce, čímž se připravujeme o kreativní potenciál. Tato i jiné studie také ukazují, že během brainstormingu je velmi důležitá přestávka, která dává účastníků čas na individuální přemýšlení nad problémem. S touto přestávkou velmi stoupá variabilita a počet nápadů.

Přesto může být brainstorming, jako skupinová kreativní technika, velmi přeceňovaným nástrojem k získávání originálních nápadů a řešení a naopak individuální brainstormingové techniky mohou být mnohem efektivnější. Pokud mají být při skupinové práci myšlenky sdílené, je nezbytné, aby byli účastníci obeznámeni s problémem fixace na cizí nápady.

Podle neurologa Jonaha Lehrera vypadá brainstorming jako ideální technika, která může příjemnou cestou zvýšit produktivitu. Bohužel to ale nefunguje vždy. Už v roce 1958 proběhl na univerzitě Yale výzkum prokazující, že studenti, kteří pracovali na problému samostatně, přišli přibližně s dvojnásobkem možných řešení, než studenti pracující ve skupině a využívající brainstorming. Lehrer to uvádí jako důkaz, že skupina není schopna uvolnit svůj kreativní potenciál, ale spíše každého účastníka o část kreativity připraví.  Podobně argumentuje také Keith Sawyer, psycholog na Washingtonské univerzitě: „Desítky let výzkumů stále ukazují, že skupina dá dohromady mnohem méně nápadů, než stejný počet lidí, kteří pracují samostatně a později své nápady spojí.

Brainstorming je velmi rozšířená technika. Je to dáno tím, že vychází z týmové práce, což je dnes v mnoha organizacích klíčový pojem. Ben Jones z Northwestern univerzity analyzoval přes 19 milionů stran akademických výzkumů a více než 2 miliony patentů za posledních 50 let, aby prokázal, že týmová práce ve vědeckých kruzích za tu dobu vzrostla o přibližně 95%. Podle výzkumníků je tak hlavním problémem brainstormingu spíše to, že lidé jej používají bez základního tréningu a znalostí. Proto se špatné výsledky dají očekávat.

Sociální zahálka

Jedním z důvodů, proč je individuální brainstorming produktivnější než skupinový, může být také tzv. sociální zahálka (social loafing), kdy dochází zjednodušeně k poklesu produktivity při práci ve skupině, nejčastěji z důvodů motivace (tomuto tématu se budeme blíže věnovat v některém z dalších článků). Dalšími klasickými problémy skupinového brainstormingu je obava participantů z negativního hodnocení ostatních účastníků. Tato obava roste s náročností problému, kdy roste také pravděpodobnost odmítnutí. Tím může skupina přijít o mnoho originálních nápadů, stejně jako v případě, že některé zajímavé myšlenky zaniknou v diskuzi nad jinými. Jak se vyhnout některým úskalím týmové práce, podpořit produktivitu i kreativitu nebo si vyzkoušet brainstormingové techniky využitelné i individuálně, může být samozřejmě součástí Vašeho příštího workshopu nebo teambuildingu (odkaz).

Problémem brainstormingu však může být také předpoklad, že existuje nějaký jednoduchý postup, který stačí při práci se skupinou dodržet, abychom získali potřebnou dynamiku. Ve skutečnosti je správně složená skupina nebo tým, tedy dostatek lidí s různými pohledy na věc a v ideálním případě sladěnými (nikoliv stejnými) osobnostními profily, dostatečnou zárukou potřebné skupinové dynamiky a tedy i kreativity a produktivity. Rozdíl mezi skupinou a týmem jsme rozebrali například zde.

Jedna věc je jistá, používat brainstorming jen protože se to očekává nebo je to zaužívaný zvyk, může být bez správného tréningu a znalostí všech negativ nejenom méně produktivní a kreativní, ale možná přímo ztráta času. Budeme velmi rádi, pokud budete mít zájem se s tímto tématem podrobněji seznámit během Vaší příští teambuildingové akce.

Sdílet na FacebookSdílet na Google PlusSdílet na TwitterSdílet na LinkedIn

Naše reference

NextiraOne Czech s.r.o.

Andra training

Jeremenkova 54/3,

Olomouc 779 00

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

+420 777 698 184

http://www.andra.cz

Scroll to top