Uměle vytvořené situace, které jsou co nejvíce podobné situacím skutečným. Modelové situace mohou být fiktivní rozhovory se zákazníkem, podřízeným, kolegou nebo prezentace určitého nápadu, projektu či sebe sama. Modelové situace se využívají například v assessment a development centrech k pozorování a hodnocení kompetencí, ale mohou se objevit také během teambuildingu či dokonce teamspiritu. Jsou také jednou z efektivních tréninkových metod pro nácvik dovedností (např. nácvik hodnotících pohovorů, nácvik aktivního naslouchání atd.)
Zpětné ohlédnutí se za aktivitou nebo situací. Pomáhá zpracovat zkušenosti získané během aktivity a je proto předpokladem efektivního učení. V širším slova smyslu se používá jako synonymum slova pro přemýšlení, rozvažování, přemítání. Reflexe je základním stavebním kamenem teambuildingu a všech kurzů zážitkového vzdělávání. Zpětnou vazbu by měl vést zkušený psycholog či lektor s odpovídajícím vzděláním.
Schopnost přemýšlet o sobě a o svém jednání, vnímat své činy, analyzovat je a učit se z nich. Sebereflexe je měkká dovednost a základní předpoklad osobního rozvoje. Přimět účastníky teambuildingu k sebereflexi někdy vyžaduje od lektora či psychologa opravdu velké úsilí.
Obecné dovednosti, které jsou hůře měřitelné a jejichž změna vyžaduje delší dobu. Patří mezi ně schopnost komunikace, empatie, asertivity, týmové spolupráce, kreativity a další kompetence provázané s osobností člověka. Na tyto dovednosti začínají zaměstnavatelé a personalisté klást stále větší důraz. Soft skills je velice dobře možné rozvíjet v rámci teambuildingu nebo jiných forem zážitkového vzdělávání.
Specifické odborné znalosti a dovednosti, které se dají poměrně snadno změřit a je možné osvojit si je studiem. Patří mezi ně například počítačové dovednosti, právní znalosti, znalost bezpečnosti práce, účetnictví, finančnictví apod.
Faktory, které lze jen obtížně či s nejistým výsledkem nařídit nebo formálně vymezit a jejichž změna je dlouhodobou záležitostí. Mají silnou vazbu na lidský faktor a sociální vztahy uvnitř organizace. Mezi měkké organizační faktory patří například styl řízení, způsob chování managementu, kvalifikace a dovednosti, obsazování organizačních míst, sdílení hodnost v podniku.
Faktory, které lze navrhnout, formálně vymezit, zanést do organizace a nařídit k provedení. Patří mezi ně organizační struktura, vztahy pravomoci a odpovědnosti, vypracování firemní strategie, systémy plánování, operativního řízení a kontroly, procedury a procesy, informační systémy, pravidla vnitropodnikového řízení.
Kde se nám líbilo
Nově vybudovaný 4* hotel nedaleko Lipenské přehrady. Zaujme nejen sám o sobě, ale také svou lokalitou.